Seholország

Hét világ, amely a lehetséges világok legjobbikát, vagy éppen legrosszabbikát képviselik. Akár így, akár úgy, de arra a világra reflektálnak, amelyben mindannyian élünk. Hogy jobban megismerjük őket, wikiszócikkek állnak a rendelkezésünkre, továbbá kép- és videóanyag és érdekes források. Merüljünk el az utópiák és disztópiák világaiba! Irány Casubertas, Divers Atlas, Aquaverdia, Jakindia, Agalonia, Butalónia és Naakau!

Bevezető

Projektterv

A tavalyi projekthét után a Berzsenyi Dániel Gimnázium 10/a osztálya Kerek Roland és Mezei Mónika vezetésével részt vett a 2019-es Digitális Témahéten is egy történelmi-irodalmi fókuszú projekttel. A projekt 2019. április 8-a és 12-e között zajlott, összesen 15 órában. A projektterv, amely magába foglalja többek között az értékelési tervet, a projekt részleteit és a felhasznált technológiát, ezen a linken elérhető.

Szabadabb munkaforma

A tavalyi projekt jellegétől jelentősen eltértek az idei munka szabadabb keretei. Míg tavaly a projekt újabb feladatai napról napra derültek ki (így segítvén a munkaidő strukturálását) addig idén a projekt összes részfeladatát előre megkapták a csoportok, így az időmenedzsment és a feladatmegosztás hangúlyosabban vált a feladat részévé. A diákok döntésétől függően tehát egyéni, páros és csoportmunkára is volt példa a projekt során.

A helyszínválasztás szabadsága

A munkavégzés helye kis túlzással az egész iskola volt. A diákok csoportonként kaptak egy-egy laptopot, amelyeken kívül számítógépelérést tudtunk biztosítani néhány gépen a könyvtárban, illetve néhány órán az iskolai informatika- és okosteremben. Sok csoport a folyosói padokra, kanapékra telepedett le - bárhova, ahol elég erős volt a wifi-jel.

Produktumok

Wiki-szócikkek

Minden csoportnak létre kellett hoznia egy legalább öt szócikkből álló wikihálózatot, amely tárgyilagos hangnemben mutatja be az általuk megalkotott világot. A diákok a PBWorks oldalán dolgoztak, ahol már egy fél éve van közös tudástárunk (a Shakespeare-témához kapcsolódóan hoztuk létre). A PBWorks-oldalon létrehozott szócikkek nem tehetők publikussá, ezért a diákok által írt szövegeket és használt képeket felhasználva létrehoztuk az osztálywiki mását. A hét világ szócikkei innen érhetők el:

Az egyik szócikk a PBWorks korlátozott láthatóságú felületén.

  • (Köszöntő)
  • Casubertas egy posztapokaliptikus állam, melynek államformája demokratikus köztársaság. A hatalom a Párt kezében van, ami a misztikus Nő akaratát hajtja végre.
  • Divers Atlas egy fejlettebb demokrácia, amely a lapos Föld déli féltekéjén egy szigeten található. Lakói az ovonok, a Föld legelső civilizált élőlényei, akik kezdetben segítették az emberek fejlődését, ám miután csalódtak bennük, elhagyták őket, és létrehozták saját országukat.
  • Aquaverdia egy sziget a Csendes-óceánon. A harmadik világháború környezetpusztító hatásából tanulva 2052-ben megalapították ezt a független, demokratikus, környezetbarát államot.
  • Jakindia 2055-ben alakult meg délkelet-ázsiai országok egyesülésével. Létrejöttében nagy szerepe volt a Suttogóknak, ezeknek a földönkívüli lényeknek, akik ellátták és ellátják az embereket jó tanácsokkal a béke és a boldogság jegyében.
  • Agalonia az egykori Izland szigetén jött létre a 23. században, miután egy atomkatasztrófa nagyrészt lakhatatlanná tette a bolygót. A fejlett állam lakóit a Burok óvja a káros környezeti hatásoktól, illetve ez teszi lehetővé a hőmérsékletszabályozást is.
  • Butalónia egy ország, amely Dél-Amerika fölött lebeg. Államformája diktatórikus köztársaság, amelyet 2084 óta abszolút uralkodóként Mr. Borzilok vezet.
  • Naakau virágzó gazdaságú szigetállam a Norvég-tengeren a 21. században. Gazdasága önellátó, lakóinak pedig egy olyan maszkot kell viselniük, amelyik az emberi érzelmeket a kormányhűség szolgálatába állítja. Maga az államelnevezés is maszkot jelent.

Imázsfilmek

Minden csoportnak készítenie kellett egy legfeljebb kétperces imázsfilmet, amely az általuk megalkotott országot hivatott népszerűsíteni. A minifilmek változatos eszközökkel és hangulatban mutatják be az elképzelt világot; példa ezen eszközökre a csapattagokat szerepeltetős videó, a monoton felolvasóprogram, a rétegmaszkokat alkalmazó mobilos applikáció vagy az énekhangot kísérő futó szöveg. A filmek közül azt osztjuk meg, amelyik leginkább megfelelt az igényesség és a szabadforrás-felhasználás igényeinek:


Prezentációk

A projekt utolsó napján minden csoportnak be kellett mutatnia az imázsfilmjét és utópiáját/disztópiáját az egész csoportnak. A kétperces kisfilm mellett egy legfeljebb háromperces prezentációt tartottak a csoportok résztvevői, amelyben természetesen nem mutathatták be a világukat a maga teljességében, azonban alkalmat adott a leglényegesebb jellemzők kiemelésére, hogy mindannyian kapjunk egy erős benyomást egyheti munkájukról. Hogy megkönnyítsük a sűrítő-összefoglaló munkát, minden csoportnak biztosítottunk egy prezentációsablont, amelyet bizonyos mértékig személyre szabhattak. Mindegyik prezentáció legfeljebb három diát tartalmazhatott a nyitó- és záródián kívül.

A prezentációsablon megtekinthető ide kattintva.

Értékelés

A projekt során a következő értékelőeszközöket alkalmaztuk, elősegítve a formális értékelés különböző lehetőségeit:

Ellenőrzőlisták

Az ellenőrzőlisták részletezik, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelniük a projekttermékeknek:

Tanulási naplók

A diákok önreflexióját szolgálják a tanulási napló, amelyet a projekt öt napján négyszer kellett írniuk. Az utolsó napi, kibővített tanulási napló egyszersmind kilépőkártyaként is működött.

Trello

A diákok új digitális munkafelületként ismerkedtek meg a Trellóval. A feladatvégzés lekövetése Trello-táblákon zajlott: a diákok már a projekt legelején megkapták az összes elvégzendő feladatot Trello-kártyákon, amelyeket szabadon mozgathattak, személyre szabhattak (ahogy magát a csoporttáblát is), felelőssel, határidővel láthattak el.

A Trello másik funkciója az volt, hogy a csoportkitűzőket itt helyeztük el, a csoport számára jól látható módon.

Kitűzők

A kitűző a pozitív értékelés nagyszerű eszköze. Felhívja a figyelmet arra, hogy minden munkának lehet értékelhető aspektusa, és tapasztalataink szerint hatásos motiváló eszköz. A kitűzők témáját a diákok munkájával való folyamatos ismerkedés közben határoztuk el. Amikor egy csoport bizonyos projekttermékének minősége elért egy olyan szintet, hogy azt kitűzővel jutalmazhattuk, a többi csoport számára is megnyílt a lehetőség, hogy megszerezze az adott kitűzőt. Végül volt olyan csoport, amelyik a 12-ből az összes kitűzőt megszerezte. A következő kitűzőket használtuk a projekt során (minden kitűzőn a Pixabay-ről vagy a Wikimedia Commons-ról letölthető szabad felhasználású képeket használtuk, a szerkesztést a GIMP nevű programban végeztük.)

az életrajz kidolgozásáért

a film elkészítéséért

a film-, a zászló- és a címerbeli kreativitásért

a földrajzi környezet kialakításáért

a címer megalkotásáért

a kreatív névadásért

a himnuszírásért

a naplóírásért

az államszervezet kidolgozottságáért

a történelmi háttér kidolgozottságáért

a zászlótervért

a wikiszócikk szabályszerűségéért

Szummatív értékelés

A projektmunka végeztével áttekintettük az összes projektterméket (szócikkeket, képeket, idővonalakat, imázsfilmeket, prezentációkat), és egy összegző táblázat alapján értékeltük a diákok munkáját. Az értékelés kimenete osztályzat volt magyar nyelv, irodalom és történelem tantárgyakból; alapértelmezésben csoport minden tagja ugyanazokat az osztályzatokat kapta, egyéni eltérések a tanulási napló kitöltésének meglétéből és minőségéből adódtak.

A felfedezés öröme

A kilépőkártyán megkérdeztük a diákokat, hogy az előírt alkalmazásokon, programokon túl használtak-e más lehetőségeket is; az eredményekből kiderül, hogy a digitális eszközök széles tárházát alkalmazták kreatívan, önállóan. Egy nem kimerítő lista a szabadon választott eszközökből:

  • Adobe Photoshop: képszerkesztő
  • Bensound: jogdíjmentes zenék tára
  • Canva - montázskészítés
  • Flag Designer: zászlótervező
  • A Google Fordító felolvasója
  • iMovie: az Apple videószerkesztője
  • Microsoft Excel
  • Wondershare Filmora: videószerkesztő

Mi jut eszedbe a témahétről?

Galéria