Hét világ, amely a lehetséges világok legjobbikát, vagy éppen legrosszabbikát képviselik. Akár így, akár úgy, de arra a világra reflektálnak, amelyben mindannyian élünk. Hogy jobban megismerjük őket, wikiszócikkek állnak a rendelkezésünkre, továbbá kép- és videóanyag és érdekes források. Merüljünk el az utópiák és disztópiák világaiba! Irány Casubertas, Divers Atlas, Aquaverdia, Jakindia, Agalonia, Butalónia és Naakau!
A tavalyi projekthét után a Berzsenyi Dániel Gimnázium 10/a osztálya Kerek Roland és Mezei Mónika vezetésével részt vett a 2019-es Digitális Témahéten is egy történelmi-irodalmi fókuszú projekttel. A projekt 2019. április 8-a és 12-e között zajlott, összesen 15 órában. A projektterv, amely magába foglalja többek között az értékelési tervet, a projekt részleteit és a felhasznált technológiát, ezen a linken elérhető.
A tavalyi projekt jellegétől jelentősen eltértek az idei munka szabadabb keretei. Míg tavaly a projekt újabb feladatai napról napra derültek ki (így segítvén a munkaidő strukturálását) addig idén a projekt összes részfeladatát előre megkapták a csoportok, így az időmenedzsment és a feladatmegosztás hangúlyosabban vált a feladat részévé. A diákok döntésétől függően tehát egyéni, páros és csoportmunkára is volt példa a projekt során.
A munkavégzés helye kis túlzással az egész iskola volt. A diákok csoportonként kaptak egy-egy laptopot, amelyeken kívül számítógépelérést tudtunk biztosítani néhány gépen a könyvtárban, illetve néhány órán az iskolai informatika- és okosteremben. Sok csoport a folyosói padokra, kanapékra telepedett le - bárhova, ahol elég erős volt a wifi-jel.
Minden csoportnak létre kellett hoznia egy legalább öt szócikkből álló wikihálózatot, amely tárgyilagos hangnemben mutatja be az általuk megalkotott világot. A diákok a PBWorks oldalán dolgoztak, ahol már egy fél éve van közös tudástárunk (a Shakespeare-témához kapcsolódóan hoztuk létre). A PBWorks-oldalon létrehozott szócikkek nem tehetők publikussá, ezért a diákok által írt szövegeket és használt képeket felhasználva létrehoztuk az osztálywiki mását. A hét világ szócikkei innen érhetők el:
Az egyik szócikk a PBWorks korlátozott láthatóságú felületén.
Minden csoportnak készítenie kellett egy legfeljebb kétperces imázsfilmet, amely az általuk megalkotott országot hivatott népszerűsíteni. A minifilmek változatos eszközökkel és hangulatban mutatják be az elképzelt világot; példa ezen eszközökre a csapattagokat szerepeltetős videó, a monoton felolvasóprogram, a rétegmaszkokat alkalmazó mobilos applikáció vagy az énekhangot kísérő futó szöveg. A filmek közül azt osztjuk meg, amelyik leginkább megfelelt az igényesség és a szabadforrás-felhasználás igényeinek:
A projekt utolsó napján minden csoportnak be kellett mutatnia az imázsfilmjét és utópiáját/disztópiáját az egész csoportnak. A kétperces kisfilm mellett egy legfeljebb háromperces prezentációt tartottak a csoportok résztvevői, amelyben természetesen nem mutathatták be a világukat a maga teljességében, azonban alkalmat adott a leglényegesebb jellemzők kiemelésére, hogy mindannyian kapjunk egy erős benyomást egyheti munkájukról. Hogy megkönnyítsük a sűrítő-összefoglaló munkát, minden csoportnak biztosítottunk egy prezentációsablont, amelyet bizonyos mértékig személyre szabhattak. Mindegyik prezentáció legfeljebb három diát tartalmazhatott a nyitó- és záródián kívül.
A projekt során a következő értékelőeszközöket alkalmaztuk, elősegítve a formális értékelés különböző lehetőségeit:
Az ellenőrzőlisták részletezik, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelniük a projekttermékeknek:
A diákok önreflexióját szolgálják a tanulási napló, amelyet a projekt öt napján négyszer kellett írniuk. Az utolsó napi, kibővített tanulási napló egyszersmind kilépőkártyaként is működött.
A diákok új digitális munkafelületként ismerkedtek meg a Trellóval. A feladatvégzés lekövetése Trello-táblákon zajlott: a diákok már a projekt legelején megkapták az összes elvégzendő feladatot Trello-kártyákon, amelyeket szabadon mozgathattak, személyre szabhattak (ahogy magát a csoporttáblát is), felelőssel, határidővel láthattak el.
A Trello másik funkciója az volt, hogy a csoportkitűzőket itt helyeztük el, a csoport számára jól látható módon.
A kitűző a pozitív értékelés nagyszerű eszköze. Felhívja a figyelmet arra, hogy minden munkának lehet értékelhető aspektusa, és tapasztalataink szerint hatásos motiváló eszköz. A kitűzők témáját a diákok munkájával való folyamatos ismerkedés közben határoztuk el. Amikor egy csoport bizonyos projekttermékének minősége elért egy olyan szintet, hogy azt kitűzővel jutalmazhattuk, a többi csoport számára is megnyílt a lehetőség, hogy megszerezze az adott kitűzőt. Végül volt olyan csoport, amelyik a 12-ből az összes kitűzőt megszerezte. A következő kitűzőket használtuk a projekt során (minden kitűzőn a Pixabay-ről vagy a Wikimedia Commons-ról letölthető szabad felhasználású képeket használtuk, a szerkesztést a GIMP nevű programban végeztük.)
az életrajz kidolgozásáért
a film elkészítéséért
a film-, a zászló- és a címerbeli kreativitásért
a földrajzi környezet kialakításáért
a címer megalkotásáért
a kreatív névadásért
a himnuszírásért
a naplóírásért
az államszervezet kidolgozottságáért
a történelmi háttér kidolgozottságáért
a zászlótervért
a wikiszócikk szabályszerűségéért
A projektmunka végeztével áttekintettük az összes projektterméket (szócikkeket, képeket, idővonalakat, imázsfilmeket, prezentációkat), és egy összegző táblázat alapján értékeltük a diákok munkáját. Az értékelés kimenete osztályzat volt magyar nyelv, irodalom és történelem tantárgyakból; alapértelmezésben csoport minden tagja ugyanazokat az osztályzatokat kapta, egyéni eltérések a tanulási napló kitöltésének meglétéből és minőségéből adódtak.
A kilépőkártyán megkérdeztük a diákokat, hogy az előírt alkalmazásokon, programokon túl használtak-e más lehetőségeket is; az eredményekből kiderül, hogy a digitális eszközök széles tárházát alkalmazták kreatívan, önállóan. Egy nem kimerítő lista a szabadon választott eszközökből: